Saturday, February 18, 2012

Gile penat

Semenjak aku oncall, selalunya aku 'wangi' je means tak pernah membawa patients. Aku bukanlah golongan yang ber'bau'. The first 3 times aku jaga, 'wangi' je, aman damai, bahagia je aku bersenang-senang. And baru-baru ni, tak banyak operation yang di scheduled kan. Dalam sehari ada 2 takpun 3 je operations. So memang santai (if doctor tak buat pop quiz tanya ko tetiba).

Tetiba time aku oncall 16/03 ritu tetiba berlambak-lambak operations time shift pagi ritu. Lepas habis satu, terus sambung masuk yang lain lak. Penat jugak even anestesi/bius tak belah-belah orang. Nak-nak takde kerusi, siyes nak patah kaki berdiri 5-6 operations.

Masuk shift ak oncall start kul 3 petang sampai kul 7 pagi, petang tu da menanti 1 cito aff plate (cabut besi sebab tulang patah) pukul 6 petang, 2 SC (C-Section) dengan kuret pukul 5 pagi. petang tu leh la rest jap. Pukul 5.30 ptg patient datang, kemain lama nak start sebab position dia prone, so nak atur position da satu hal.

Lam kepala da set ni, habis yang ni, nak turun pergi makan, sebab kat OT just sedia makanan untuk nurses and doctor je, kitorang ni kena pepandai lah.

Ku sangka panas sampai ke petang, sekali hujan di tengahari. Elok-elok je habis yang aff plate, dapat call cakap yang kul 5 pagi tadi nak buat sekarang sebab air ketuban orang tu da pecah, so kena belah sekarang. 3 patients sekaligus datang, gila hectic + da weng skit sebab lapar + penat + mengantuk.

Pukul 1 pagi baru siap sume operations, and time tu lah baru dapat turun cari makan. Nasib ada lagi makcik yang jual nasi goreng, tibai jelah. Kedai lain da tutup. Pukul 2 baru naik OT balik, siap-siap tidur sebab esoknya pukul 6 da ada another operation waiting. So, paling kul 5 takpun 5.30 da kena bangun. Time ni la jugak, aku susah nak tidur. Entah pkul bape baru aku terlelap aku pon tak tahu, tapi tetiba je aku dengar orang da azan subuh.




supikgf: paling tak suka jaga dengan orang 'bau'

0 comments:

 

© 2009 sunex. Powered by Blogger
Design by eJoee BlogsTricks